czwartek, 16 stycznia 2014

Cynamonowe ciasto odrywane

Nie wiem w czym tkwi fenomen tego ciasta, - upiekłam je pierwszy raz 2 stycznia tego roku. Po tym jak zjadłam w jednym z centrum handlowym ciastko z cynamonem ( Marcel dzięki, że mnie namówiłeś - bo do tej pory żyłabym w nie świadomości, że takie pychotki są tworzone). Piekę te ciacho prawie co 2 dzień z przerwą "techniczną " na weekend. Dodam, że to nie jest ta sama forma ciasta, które jadłam pierwotnie, a przepis który kilka tygodni wcześniej dostałam od mamy ale ilość instrukcji do zrobienia tego ciasta - odstraszyła mnie. Dobrze, że nie trwało to za długo, bo wiele bym straciła, a raczej domownicy. Oczywiście nie byłabym sobą jakbym nie  dodać coś od siebie, Kocham przyprawy korzenne i to ciasto wręcz stworzone jest dla mnie w składnikach jest głównie cynamon ale..... czyż nie było by cudownie dodać szczyptę kardamonu i świeżo startą gałki muszkatołowej.
 Polecam z kubkiem ciepłego mleka.

Cynamonowe ciasto odrywane
Składniki:
20 g świeżych drożdży
150 ml mleka
50 g cukru
400 g mąki pszennej
1/2 łyżeczki soli
2 jajka
60 g masła

Nadzienie:
60 g masła
100 g drobnego cukru brązowego
2 łyżki cynamonu
1/2 łyżeczki kardamonu
1/2 gałki muszkatołowej
Sposób przygotowania
1. Masło roztopić w garnku. Odstawić na bok. Rozkruszone drożdże wymieszać z łyżką cukru, lekko ciepłym mlekiem  i paroma łyżkami mąki. Zaczyn przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 minut do wyrośnięcia.
2. Resztę mąki wsypać do naczynia, dodać resztę składników plus rozczyn, wyrobić ciasto. Ciasto powinno być dość elastyczne. Następnie przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce, aż podwoi swoją objętość.
3. W międzyczasie roztopić masło, odstawić na bok.
4. Formę keksową wyłożyć papierem do pieczenia, odstawić na bok.
5. Wyrośnięte ciasto przełożyć na blat posypany lekko mąką. Zagnieść i rozwałkować na prostokąt o wymiarach 30 x 60cm.
6. Ciasto posmarować roztopionym masłem i posypać cukrem wymieszanym z cynamonem, kardamonem i gałka muszkatołową.
7. Ciasto pokroić wzdłuż na 6 pasków.
 8. Paski ułożyć jeden na drugim.

9. Kolejno pokroić je w poprzek na kilka kawałków.

 
10. Kawałki wkładać do formy bokiem.

11. Formę przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia.
12.Piec w nagrzanym piekarniku 25 - 30 minut w temperaturze 180 stopni C.

2 komentarze:

  1. Ciasto jest obłędne w smaku (miałam okazję go spróbować)
    W sobotę zabieram się za wypiek, mam nadzieję, że uda mi się tak samo jak Tobie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuje Kasiu,ale myślę że wyjdzie Ci jeszcze lepsze
    - taka mała magia cynamonu.....

    OdpowiedzUsuń